dystans do pracy

Dystans do pracy

Gdy podczas szkolenia dla menedżerów ktoś z uczestników mówi: “nabrałem(am) dystansu do pracy i już się tak nie przejmuję”, zapada długa cisza.

Zaczynam wtedy dopytywać o szczegóły. Wiem, jak ważne dla reszty grupy jest podzielenie się tego rodzaju doświadczeniem. Uczestnicy chcą wiedzieć: czy w ogóle to możliwe, a jeśli tak, to jak to się robi!

Po mojej rozmowie na forum z bohaterem tej historii, pojawiają się pytania od grupy.

Te, które padają najszybciej, są skierowane na podważenie tego, co mówi sam zainteresowany tak, by dojść do wniosku, że JEMU SIĘ UDAŁO, BO MIAŁ SPRZYJAJĄCE OKOLICZNOŚCI, a mi się nie uda, bo ja ich nie mam.

Gdy to nie działa, bo okazuje się, że nasz bohater miał trudno i że musiał wykonać pracę głównie ze sobą, to wtedy zapada druga długa cisza.

Część uczestników prowadzi wtedy wewnętrzny dialog, z którego wynika, że chyba nie nadają się na to stanowisko, jeśli nie potrafią nabrać dystansu.

Czasem z inna część uczestników podejmuje próbę zasugerowania naszemu bohaterowi, że pewnie już mu się nie chce pracować, że się wypalił, że się nie angażuje, że pewnie ma dobrą sytuację materialną i w związku z tym, w ogóle nie zależy mu na tej pracy.

Dlatego łatwo o dystans do pracy.

Nasz bohater odpowiada, że nic z tych rzeczy.

Opisuje, że pewnego dnia doszedł do wniosku, że istnieje jeszcze życie PO PRACY. Przecież nie zna swoich losów w tej organizacji i ma świadomość, że nie ma ludzi, których nie dałoby się zastąpić. Daje z siebie 100% w pracy, a później jest czas na życie prywatne.

Oczywiście, nie zawsze jest idealnie. Czasem trzeba popracować dłużej lub przynieść problemy z pracy do domu, ale CZASEM.

Z sali pada w tym momencie zdanie, że to pewnie wraz z doświadczeniem przychodzą takie refleksje, co oznacza że szczególnie początkujących menedżerów czeka jeszcze dużo pracy, stresu i brak życia prywatnego! Nie brzmi to optymistycznie.

A może jednak jest nadzieja?

Warto zauważyć, że każde nowe stanowisko, szczególnie na początku, jest dla każdego pracownika bardzo obciążające. Chce on udowodnić, że się nadaje, zatem dużo pracuje, dużo się uczy w nowej roli i chce jak najszybciej zacząć wywiązywać się z nowych obowiązków. Przecież otrzymuje już lepszą pensję i ma różne inne przywileje.

Prędzej czy później sytuacja się unormuje, to znaczy nowy menedżer przestanie być nowy, a stanie się w 100% kierownikiem wywiązującym się ze swoich zadań. Tylko, że to ponadnormatywne zaangażowanie często zostaje. Argument, że “mam ważne stanowisko i muszę się wykazać”, staje się niejako obowiązujące do… nie wiadomo kiedy.

Co ciekawe, to sam zainteresowany powinien w pewnym momencie powiedzieć STOP!

To, co bardzo przekonuje menedżerów, by spróbować rzeczywiście popracować nad zdrowym balansem między pracą a domem, to argument, że będzie to również dobre dla ich PRACY! Że dzięki temu będą mogli z większym spokojem podejmować często ważne decyzje, będą bardziej wypoczęci, mniej będzie w tym wszystkim emocji i tym samym – podejmowane wybory będą bardziej trafne.

Drugi mocny argument jest taki, że uczenie się dystansu do pracy trwa i jest podobne do każdej umiejętności, którą rozwijamy. Najpierw jest trudno, ale z każdym dniem coraz lepiej i łatwiej.

Oczywiście u wielu osób sama myśl, że np. nie będą odbierać telefonu od swojego szefa po godzinach pracy, powoduje, że w ogóle nie przystępują do próby zmiany swojej sytuacji. I ok. – ich prawo i ich życie.

Osobiście najpierw spróbowałbym porozmawiać z szefem o tym, że właśnie wszedłem na ścieżkę szukania balansu między domem a pracą i jednym z zadań jest całkowite odcięcie się od pracy. Podkreśliłbym, że zmiana podejścia będzie również z korzyścią dla samej pracy.

Szef może zareagować… różnie, ale warto spróbować.

Jeśli zareaguje agresywnie, to już wiem, że w TEJ pracy będzie ciężko o dystans, ale to nie znaczy że NIGDY I NIGDZIE nie jest to możliwe.

To, co też przemawia do ludzi na rzecz rozpoczęcia pracy nad budowaniem dystansu, to wspomniany już FAKT, że nie ma ludzi nie do zastąpienia. Jeśli też tak myślisz, to może czas wreszcie rozpocząć próbę!

Jeśli nadal się boisz lub nie jesteś przekonany(a), to napisz lub zadzwoń do mnie. Coś wymyślimy. Odwagi!

Jeśli spodobał Ci się ten wpis, możesz wesprzeć moją twórczość, stawiając mi wirtualną kawę: https://buycoffee.to/jaroslawbien 😊

Postaw mi kawę
dystans do pracy

Dystans do pracy

Gdy podczas szkolenia dla menedżerów ktoś z uczestników mówi: “nabrałem(am) dystansu do pracy i już się tak nie przejmuję”, zapada długa cisza.

Zaczynam wtedy dopytywać o szczegóły. Wiem, jak ważne dla reszty grupy jest podzielenie się tego rodzaju doświadczeniem. Uczestnicy chcą wiedzieć: czy w ogóle to możliwe, a jeśli tak, to jak to się robi!

Read More »
komunikacja

Komunikacja

Na sali szkoleniowej, co do zasady zgadzamy się, że warto rozmawiać. Problem pojawia się wtedy, gdy to MY mamy zacząć jako pierwsi. Czasem wydaje mi się, że nie chcemy, bo boimy się tego, co usłyszymy i tego, że będzie niemiło, przykro i smutno. Nie bardzo wierzymy, że ktoś może powiedzieć nam coś dobrego (o nas).

Read More »
szkolenia pracowników

Jest kryzys? Nie ma szkoleń!

Wiele lat temu przeczytałem, że w przypadku problemów w firmie pierwsze, co robi organizacja, to ucina pieniądze na marketing i szkolenia. O marketingu ciężko mi coś napisać, ale w przypadku szkoleń – mogę potwierdzić.

Read More »
wdrożenie pracownika

Bez wdrożenia nie ma super pracownika

Rozmawiam z menedżerem średniego szczebla w firmie X. Osobą, która w oczach zarządu jest jedną z najbardziej utalentowanych w tej firmie. Pracowity, skuteczny, zaangażowany, etc. Generalnie WZÓR. Rozmawiamy o tym, jak wygląda w jego zespołach temat wdrożenia nowych pracowników. Zapada cisza.

Read More »
rozmowa o podwyżce

Pracowniku, do kogo po podwyżkę?

Jesteś super pracownikiem! Tak o sobie myślisz. Uważasz, że należy ci się podwyżka. Co robisz, gdy twój przełożony jej Ci nie da? Obrażasz się i pracujesz… źle? Szukasz innej pracy? Czy… idziesz z tym do kogoś wyżej? A gdzie lojalność, podległość służbowa, współpraca oparta na zaufaniu?

Read More »

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Spodobał Ci się wpis ?
Podziel się wiedzą ze znajomymi.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Menu