Grywalizacja – co powinieneś przemyśleć zanim zaczniesz?

Rozważasz wprowadzenie grywalizacji do swojej organizacji? Świetnie! 

  • A czy jesteś przekonana/y, że to najlepsze rozwiązanie Twojego aktualnego wyzwania/problemu? 
  • Czy to jest dobry moment? 
  • Czy Twoja firma jest na to gotowa?

Paweł Tkaczyk opisuje grywalizację, jako działanie polegające na zastosowaniu mechaniki gier do tych aspektów życia, które dotychczas nie miały z grami nic wspólnego.
Grywalizacja w kontekście HRów polega na zmianie zachowań pracowników na bardziej angażujące w czynności, które są powtarzalne, rutynowe i przez to często nudne.
Grywalizacja może też być cennym wsparciem dla projektów biznesowych, co do których nie mamy pewności, że ich realizacja będzie stanowiła dla pracowników wyzwaniem.
 
Jeśli chcemy poprawić wydajność pracowników fizycznych, to odpowiednio skonstruowana grywalizacja może ich do tego zachęcić.

Jeśli chcemy sprawić, by pracownicy wspierali się wzajemnie w wykonywaniu codziennych czynności to i w tym przypadku grywalizacja może pomóc.

Jeśli zamierzamy wprowadzić projekt szkoleniowy i kupiliśmy w tym celu dostęp do platformy online, to grywalizacja może istotnie wpłynąć na odpowiednie zaangażowanie użytkowników.

Zanim jednak zaczniemy projektować scenariusz grywalizacji, warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań:

  1. Z jakim problemem borykamy się w organizacji?
  2. Jakie działania podjęliśmy dotychczas i co jeszcze możemy zrobić (oprócz grywalizacji), by dany problem rozwiązać?
  3. Co dokładnie chcemy osiągnąć, wprowadzając grywalizację? 
  4. Czy grywalizacja to na pewno najlepsze rozwiązanie do zastosowania?
  5. Czy akceptujemy fakt, że grywalizacja zawiera w sobie element zabawy, co z kolei może budzić początkowo mieszane uczucia u inwestora i użytkowników?
  6. Czy akceptujemy fakt, że grywalizacja może wyeksponować błędy organizacji, np. źle zaplanowane procesy, niewystarczające kompetencje kadry menedżerskiej, wypalenie zawodowe pracowników, etc.?
  7. Do jak licznej grupy docelowej mamy trafić?
  8. Jakie stanowiska zajmują pracownicy, którzy będą użytkownikami grywalizacji?
  9. Jakie dane możemy „owskaźnikować”, by na koniec móc sprawdzić, czy osiągnęliśmy progres na skutek wprowadzenia grywalizacji? Po czym poznamy, że grywalizacja przyczyniła się do zmiany zachowania odbiorców?
  10. Jaki budżet możemy przeznaczyć na gadżety/nagrody w grywalizacji?


Kilkakrotnie zdarzało mi się, że nie udało się wprowadzić grywalizacji po uzyskaniu odpowiedzi na te pytania. Okazywało się, że można w dużo prostszy sposób rozwiązać dany problem lub problem jest na tyle duży, że grywalizacja niewiele tu pomoże.

W większości przypadków wdrożyliśmy jednak mechanizmy grywalizacji. Jej sukces zależał od wyczerpujących odpowiedzi na ww. pytania.
 
Dlatego, zanim zaczniesz projektować grywalizację, przygotuj się do tego odpowiednio.

Potrzebujesz pomocy w tym zakresie? Napisz do mnie. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Spodobał Ci się wpis ?
Podziel się wiedzą ze znajomymi.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Menu