Stoisz przed wyborem platformy szkoleniowej dla swojego zespołu lub całej organizacji?
Poza oczywistymi elementami takimi jak cena i jakość jest jeszcze kilka, które znacząco wpływają na finalną decyzję.
Zebrałem garść dobrych praktyk, o których przeczytasz poniżej.
Liczba szkoleń
Platformy e-learningowe mają w swoich ofertach bardzo różną liczbę gotowych szkoleń – może to być 20,30, a nawet 150 formatów dotyczących rozwoju kompetencji miękkich.
Najprościej byłoby wybrać tę ofertę, która proponuje ich najwięcej, dzięki temu będziesz mieć większe możliwości projektowania ścieżki edukacyjnej w zależności od grupy odbiorców.
Ale jeśli Twoja grupa docelowa to pracownicy tylko jednego działu o dość zbliżonej charakterystyce, to wtedy głównym kryterium raczej nie powinna być liczba gotowych szkoleń, a ich jakość i poziom wyczerpania danego wątku.
Trzeba również pamiętać, by sprawdzić, jak długo trwają poszczególne moduły szkoleniowe.
Czasem liczba 150. tematów jest myląca.
Okazuje się, że są to krótkie filmiki/prezentacje trwające dosłownie kilka minut/zawierające kilkanaście slajdów.
Na innej platformie, może być tylko 20 modułów, ale są one odpowiednio rozbudowane.
Zatem liczba szkoleń to nie jedyne kryterium wyboru platformy.
Czas trwania poszczególnych modułów. Pamiętaj o teście/quizie.
Zapoznanie się z nowym zagadnieniem nie powinno trwać dłużej niż 10-15 minut, na ćwiczenia trzeba przewidzieć dodatkowe 10-15 minut.
Do każdego modułu warto przygotować test sprawdzający wiedzę.
Z jednej strony może to być stres dla odbiorców, a z drugiej jest to sygnał, by poważnie podejść do tematu.
Jeśli dana platforma nie zawiera takiej opcji, zawsze warto skorzystać chociażby z darmowych aplikacji, które dają taką możliwość.
Przestudiowanie modułu wraz z testem nie powinno trwać dłużej niż 60 minut.
1 godzina w tygodniu w projekcie, który trwa 2 miesiące to czas realny dla każdej nawet zajętej w życiu osoby.
Nawyki
8 godzin przez łącznie 2 miesiące to równowartość jednodniowego szkolenia stacjonarnego, ale w tym przypadku kształtuje się nawyk regularnego zdobywania wiedzy i rozwoju umiejętności.
Jest to dużo bardziej skuteczna metoda niż jednorazowe szkolenie stacjonarne.
Idealnie, gdyby studiowanie modułów na platformie łączyć z pracą na sali szkoleniowej.
W ten sposób trener ma możliwość rozwijania kolejnych wątków w oparciu wiedzę, którą uczestnicy szkolenia nabyli podczas pracy online.
Forma prowadzonych zajęć
Jedni wolą zajęcia prowadzone przez trenera, a inni preferują slajdy w formie rysunkowej. Jeszcze inni chcieliby mieć możliwość posłuchania tego co mówi/czyta lektor w formie podcastów.
Najlepiej przed wyborem platformy poprosić o możliwość dostępu do wersji demo i zaprosić 3-5 przyszłych użytkowników o ocenę nie tylko wartości merytorycznej, ale też sfery wizualnej poszczególnych szkoleń.
Informacja zwrotna od testerów pomoże w podjęciu ostatecznej decyzji.
Responsywność i nawigacja
Kolejne istotne elementy, ważne przy wyborze platformy to responsywność i łatwość w poruszaniu się po niej. Jeśli grupę odbiorców stanowią głównie młodzi ludzie, to raczej poradzą sobie w każdych warunkach.
Natomiast w wielu przypadkach użytkownicy są w różnym wieku i dla części z nich korzystanie z tego rodzaju rozwiązań to nowość.
Zatem warto pamiętać, by platforma była intuicyjna i dawał poczucie komfortu podczas jej użytkowania.
Pierwsze wrażenie także ma znaczenie – dobór kolorystyki czy możliwość umieszczenia logotypu firmy, tak by użytkownicy czuli się jak … u siebie.
Statystyki
Wszystko to co pozwoli wskaźnikowo ocenić projekt jest bardzo przydatne: czas korzystania z platformy, częstotliwość odwiedzin, wyniki z testów/quizów, możliwość tworzenia rankingów.
Zebrane dane bardzo pomagają podsumować projekt i przedstawić rzetelny raport oceniający sens wydatkowania środków na tego typu rozwiązania.
Okres korzystania z platformy
Oferenci często proponują dostęp do platformy na 6/12 miesięcy.
Nawet, jeśli posiadają bogatą ofertę szkoleń to i tak po kilku miesiącach użytkownik zaczyna się nudzić.
Lepiej współpracować z kilkoma podmiotami w roku, by utrzymać zainteresowanie nauką i rozwojem na podobnym poziomie.
Koszty
Twórcy platform szkoleniowych zachęcają nas do podpisania umowy na długi okres. Przekonują również, by włączyć do projektu jak najwięcej osób. Wtedy koszt jednostkowy jest stosunkowo niewielki.
Warto jednak wziąć pod uwagę fakt, że niewiele osób będzie chciało korzystać z platformy przez długi okres. Tym samym będzie bardzo dużo tzw. martwych kont, a to z kolei spowoduje, że realny koszt jednostkowy wzrośnie.
Dlatego warto ponieść nieco wyższy koszt i kupić dostęp na krótszy okres, by następnie podsumować projekt i poszukać nowego narzędzia.
Grywalizacja
Czasem platformy posiadają już gotowe rozwiązania grywalizacyjne – cena dostępu w takim przypadku jest jednak dużo wyższa.
Mimo wszystko, warto rozważyć to rozwiązanie.
Grywalizacja znacznie zwiększa zainteresowanie szkoleniami, buduje dobrą atmosferę wokół projektu i istotnie wpływa na wysokie wskaźnik końcowe, co dla sponsorów przedsięwzięcia jest bardzo istotne.
Uwzględnienie w/w czynników powinno pomóc wybrać najlepsze rozwiązanie.
Jeśli potrzebujesz więcej informacji, napisz do mnie. Postaram się pomóc!