kierownik

Pytanie, które może pomóc kierownikowi

Dzisiaj historia o Pawle, który zamiast skrytykować, zaszachował 😉 swojego pracownika jednym pytaniem:

Co jeszcze mogę dla Ciebie zrobić, byś zmienił swoją postawę na taką, która będzie dobra dla Ciebie i dla zespołu?

Michał to pracownik, który funkcjonuje w kilkuosobowym zespole zarządzanym przez wspomnianego już Pawła.

Michał przez pierwsze lata pracował bez zarzutu. Był bardzo ambitny, zaangażowany, chętny do podejmowania nowych wyzwań.

Wszystko zmieniła… inflacja i rosnące raty kredytów.

Michał zapytał swojego szefa, czy firma przewiduje podwyżki i jakie ma plany wobec niego, ponieważ musi wejść na wyższy poziom zarabiania. 

Paweł przedstawił plany, jakie ma wobec niego. Po pierwsze: podwyżki będą i przynajmniej częściowo zrekompensują wzrost inflacji, a po drugie: awans TAK, ale musi jeszcze trochę poczekać.

Michał przyjął odpowiedź bez większych emocji i następnego dnia przystąpił do działania. Podjął się dodatkowego zlecenia, które częściowo wyłączało go z pracy dla Pawła. Wyglądało to tak, że urywał się z pracy na kilka godzin, by móc realizować inne zadania. 

Początkowo udawało mu się łączyć jedno z drugim. Natomiast w pewnym momencie zespół już nie wytrzymał. Pozostali pracownicy poprosili o spotkanie w pełnym gronie, by zwrócić uwagę, że nie wszyscy pracuję na tym samym poziomie, niektórzy zawalają terminy i trzeba w związku z tym od nowa przeanalizować procesy i podział zadań.

Spotkanie odbyło się w dobrej atmosferze, ale wydźwięk był jednoznaczny. Osobą, która „nie dowozi” swoich zadań, był Michał, który na koniec spotkania przeprosił za swoje zachowanie i postanowił poprawę.

Paweł poprosił Michała o spotkanie 1:1 następnego dnia. Michał spodziewał się dużej krytyki, a nawet tego, że Paweł zwolni go z pracy. Wina była ewidentna. 

Paweł na początku rozmowy zapytał Michała:

Co jeszcze mogę dla Ciebie zrobić, byś zmienił swoją postawę na taką, która będzie dobra dla Ciebie i dla zespołu?

Michał osłupiał. Spodziewał się zupełnie czegoś innego, a na pewno nie tego, że to KIEROWNIK będzie chciał najpierw porozmawiać o tym, co ON może zrobić dla poprawy jakości pracy swojego człowieka.

Oczywiście, ktoś może zarzucić, że to był tani chwyt, na szczęście w tym przypadku nie ma o tym mowy, ponieważ Paweł całym sobą jest zaangażowany w pracę zespołu, wspiera, doradza i jest bardzo partnerski w relacjach.

Michał po dłuższej ciszy jeszcze raz przeprosił za swoją postawę i poprosił, by kierownik bardziej go… kontrolował, rozliczał z zadań, inicjował rozmowy, których celem jest przegadywanie codziennej pracy.

Dla Pawła to nowa sytuacja, ponieważ opierał swoje dotychczasowe kierowanie na dużym zaufaniu i samodzielności pracy członków jego zespołu.

W tym przypadku jednak stwierdził:
Jeśli pomoże Ci to w byciu lepszym i powrocie na to dobre tory, to czemu nie!

Michał z czasem zaczął lepiej działać i rzeczywiście, częściej rozmawia ze swoim szefem 😊

Jeśli Paweł zacząłby rozmowę od krytyki swojego pracownika i wytykania mu błędów, kto wie, jak ta rozmowa by się potoczyła. Paweł jednak zaufał swojej intuicji i otworzył spotkanie poprzez bardzo konstruktywne pytanie. Później mogli się już skupić na rozwiązaniach, które będą owocne dla ich wspólnej pracy.

Jeśli jesteś menedżerem, zachęcam do zastosowania tego pytania:
👉Co jeszcze mogę dla Ciebie zrobić, byś zmienił swoją postawę na taką, która będzie dobra dla Ciebie i dla zespołu?

Mimo tego, że czasem masz ochotę być bardziej zdecydowany wobec pracownika, która przestał się angażować w swoje zadania i ewidentnie nie wywiązuje się ze swoich obowiązków.

A jeśli jesteś pracownikiem, a tekst Ci się spodobał, podeślij swojemu szefowi 😊Kto wie? Może zastosuje tę radę w praktyce? 😉 Powodzenia!

Jeśli spodobał Ci się ten wpis, możesz wesprzeć moją twórczość, stawiając mi wirtualną kawę: https://buycoffee.to/jaroslawbien 😊 

mężczyzna w średnim wieku stojący po prawej stronie na niebieskim tle, w garniturze. obok napis "pracownicy naprawdę mają prawo nie wiedzieć, dlaczego firma działa tak, jak działa"

Pracownicy naprawdę mogą nie wiedzieć, dlaczego firma działa tak, jak działa

Ostatnio dość często przerabiam to zagadnienie w firmach z zarządami. Okazuje się, że „góra” ma świadomość dokąd zmierza i dlaczego akurat w tym kierunku, a pracownicy jakoś tak nie do końca.
Jasne jest jedno, celem firmy jest zysk.
Ale jak go osiągnąć, jakimi rozwiązaniami i dlaczego akurat w ten sposób a nie w inny, to już dla szeregowego pracownika jest dość enigmatyczne.

Read More »
mężczyzna w średnim wieku na niebiesko szarym tle z hasłem "Ciężko wyżyć z pracy trenera"

Ciężko wyżyć z pracy trenera, coacha…

Do trenerów, coachów, ekspertów, doradców ds. rozwoju, HR, etc.
Ciężko wyżyć w tym fachu. Naprawdę ciężko.
Tekst napisałem zainspirowany rozmową z coachem, który zastanawia się, czy robić kolejny certyfikat, by być jeszcze bardziej kompetentnym i docenianym przez potencjalnego klienta. Z drugiej strony ten sam coach ma dziś mało klientów i coś czuje, że kolejne dokumenty nie mają sensu. Co więcej, tych klientów może więcej nie być… nigdy.

Read More »
Zmiana bez komunikacji to nie zmiana

Zmiana bez komunikacji to nie zmiana

Zmieniłeś swój sposób postępowania w stosunku do swoich pracowników, ale nie powiedziałeś im dlaczego? Jaki jest nowy kontekst? Co powoduje, że jest i będzie już teraz inaczej w waszych relacjach? A teraz dziwisz się, że dość opornie wykonują zadania? To czytaj dalej.Zaczynam wtedy dopytywać o szczegóły. Wiem, jak ważne dla reszty grupy jest podzielenie się tego rodzaju doświadczeniem. Uczestnicy chcą wiedzieć: czy w ogóle to możliwe, a jeśli tak, to jak to się robi!

Read More »

I co Ci z tej pracy? [Historia Joli]

Dziś o tym, jak wygląda Twoja praca wtedy, kiedy ktoś z Twoich współpracowników wypada z firmy na dłużej. Mamy okres zimowy. Nikomu tego nie życzę, ale niech to będzie kontuzja podczas zjazdu na nartach. Znamy to. Jakieś kolano, operacja, rehabilitacja, komplikacje itd.
Zaczynam wtedy dopytywać o szczegóły. Wiem, jak ważne dla reszty grupy jest podzielenie się tego rodzaju doświadczeniem. Uczestnicy chcą wiedzieć: czy w ogóle to możliwe, a jeśli tak, to jak to się robi!

Read More »

Szkolenie bez dokładnej analizy nie ma sensu

Dziś o tym, jak wygląda Twoja praca wtedy, kiedy ktoś z Twoich współpracowników wypada z firmy na dłużej. Mamy okres zimowy. Nikomu tego nie życzę, ale niech to będzie kontuzja podczas zjazdu na nartach. Znamy to. Jakieś kolano, operacja, rehabilitacja, komplikacje itd.
Zaczynam wtedy dopytywać o szczegóły. Wiem, jak ważne dla reszty grupy jest podzielenie się tego rodzaju doświadczeniem. Uczestnicy chcą wiedzieć: czy w ogóle to możliwe, a jeśli tak, to jak to się robi!

Read More »

Spodobał Ci się wpis ?
Podziel się wiedzą ze znajomymi.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn