szkolenia pracowników
Efektywne szkolenia

Jest kryzys? Nie ma szkoleń!

Wiele lat temu przeczytałem, że w przypadku problemów w firmie pierwsze, co robi organizacja, to ucina pieniądze na marketing i szkolenia. O marketingu ciężko mi coś napisać, ale w przypadku szkoleń – mogę potwierdzić.

Czytaj dalej »
wdrożenie pracownika
Efektywne szkolenia

Bez wdrożenia nie ma super pracownika

Rozmawiam z menedżerem średniego szczebla w firmie X. Osobą, która w oczach zarządu jest jedną z najbardziej utalentowanych w tej firmie. Pracowity, skuteczny, zaangażowany, etc. Generalnie WZÓR. Rozmawiamy o tym, jak wygląda w jego zespołach temat wdrożenia nowych pracowników. Zapada cisza.

Czytaj dalej »
rozmowa o podwyżce
Rozwój

Pracowniku, do kogo po podwyżkę?

Jesteś super pracownikiem! Tak o sobie myślisz. Uważasz, że należy ci się podwyżka. Co robisz, gdy twój przełożony jej Ci nie da? Obrażasz się i pracujesz… źle? Szukasz innej pracy? Czy… idziesz z tym do kogoś wyżej? A gdzie lojalność, podległość służbowa, współpraca oparta na zaufaniu?

Czytaj dalej »
scena z super Mario bros
Rozwój

Super Kierownik i Super Pracownik to ludzie, którzy… się znają!

Są takie firmy i uwaga – nie jest ich wcale tak mało, w których relacja między pracownikiem a kierownikiem jest… żadna. Ci ludzie po prostu się nie znają. I tu nie chodzi o to, czy wiedzą o sobie tyle, by powiedzieć, jakie kto ma pasje, ile dzieci i jak lubi spędzać wakacje. Chociaż pewnie nie zaszkodzi i to wiedzieć, pod warunkiem że strony chcą o tym mówić.

Czytaj dalej »
pracoholizm managera
Organizacja pracy

Menedżerze! Nie musisz myśleć o pracy 24/7!

Spotykam różnych, ale znakomitą część stanowią Ci, którzy po otrzymaniu stanowiska, „zapinają wrotki” i już ich nie zdejmują.

Biegają z taczkami, działają, dzwonią, spotykają się, myślą bez przerwy o kolejnych zadaniach, no i oczywiście się stresują. Praca na ważnym stanowisku tak właśnie musi wyglądać.

Czytaj dalej »
Stres menedżera
Organizacja pracy

Stres menedżera udziela się pracownikom

“Nawet nie wiedziałam, że mój stres może tak bardzo oddziaływać na moich pracowników” – takie zdanie usłyszałem ostatnio, na koniec prowadzonego przeze mnie szkolenia dotyczącego zarządzania zespołem….

Czytaj dalej »
pić jeść spać jak super pracownik
Organizacja pracy

Pić, jeść, spać… jak SUPER PRACOWNIK!

Dzisiaj artykuł o tym, jak pić, jeść, spać i dbać o siebie, aby funkcjonować na przyzwoitym poziomie.
Skupię się na najważniejszym punktach, które w mojej ocenie sprawdzają się i mogą pomóc Ci w codziennym funkcjonowaniu.

Czytaj dalej »
pracujesz...i co z tego wynika?
Organizacja pracy

Pracujesz… i co z tego wynika?

Dzisiaj kilka zdań o tym, jak pracować by mieć satysfakcję, ale też czuć, że jest się potrzebnym w danej organizacji.
To od czego bym zaczął swoje działania jako nowy pracownik, to przyjrzenie się swojemu zakresowi obowiązków.

Czytaj dalej »
rozmowa o pracę ustawia wszystko
Organizacja pracy

Rozmowa o pracę ustawia wszystko

Wynagrodzenie ustawia wszystko. Z nim zaczniemy pierwszy dzień pracy i kolejne. Nie ma nic gorszego niż dowiedzieć się za jakiś czas, że jesteśmy najgorzej zarabiającymi ludźmi w dziale, bo słabo negocjowaliśmy. A nawet jeśli nie najgorzej, to robimy dużo więcej zadań niż inni, a zarabiamy podobnie.

Czytaj dalej »
walka o podwyżkę
Organizacja pracy

Co zrobić, gdy wiesz, że… Twój manager nie walczy o podwyżkę dla Ciebie?

Co, jeśli wiesz, że Twój menedżer nie walczy o Twoje interesy – interesy specjalisty?

Bardzo często spotykam się z sytuacją, w której pracownik jakiegoś działu skarży się na swojego przełożonego.

Żeby było jasne, nie ma pretensji o wszystko. Uwagi dotyczą bardzo konkretnych sytuacji i zachowań, często różnych w zależności od specyfiki działu, firmy, branży w której funkcjonuje.

Coś, co jednak powtarza się bez względu na powyższe, to komentarz – “mój kierownik za słabo walczy o podwyżki dla swoich ludzi”.

Czy można sprawić, by menedżer jednak bardziej zaangażował się w poprawę sytuacji swoich ludzi?

Czytaj dalej »
Ustalanie priorytetów
Organizacja pracy

Jak bujnie w obłokach pomaga w… ustalaniu priorytetów?

Priorytety!
Codziennie musimy wybierać, co robić a czego nie.
Co jest obecnie ważne w kontekście naszej pracy, życia prywatnego, a co powinniśmy (mimo, że czasem nie chcemy) odpuścić?

Dziś kilkadziesiąt zdań o zarządzaniu sobą w kontekście czasu, jaki mamy do wykorzystania.

Czytaj dalej »
awans ze specjalisty na managera - kiedy to zły pomysł?
Organizacja pracy

Ze specjalisty na managera… Kiedy nie jest to dobry pomysł?

„Nikt nie zrobi tego tak dobrze, jak Ja”, „Z kim ja pracuję?! Po nich trzeba ciągle poprawiać!”, „Oni sobie idą do domu, a ja jeszcze siedzę. Nie powinno tak być. Wolałam być specjalistą niż menedżerem. Nie dość, że mam swoje zadania do zrobienia to jeszcze muszę sprawdzać i poprawiać po innych. Po mnie, jak byłam specjalistką, nikt nie musiał poprawiać. Wszystko było perfekcyjnie.” Dziś kilka zdań o tym, czy dobry specjalista może być dobrym menedżerem.

Czytaj dalej »
pracoholizm - jak przestać wciąż myśleć o pracy
Rozwój

„Ratunku! Ja bez przerwy myślę o pracy!” Co możesz zrobić w tej sytuacji?

„Panie Jarku, chciałbym popracować nad swoim work-life balance. Myślę bez przerwy o pracy. Budzę się nawet w nocy”; „Zazdroszczę ludziom, którzy mogą zawozić i odbierać swoje dzieci ze szkoły. Ja mam bardzo dużo pracy.”; „Chciałbym nie myśleć w domu o pracy. Być z bliskimi i skupiać się tylko na nich.” Takie zdania usłyszałem ostatnio od moich kolegów/klientów/znajomych. Jak nie myśleć o pracy po pracy?

Czytaj dalej »
HR Business Partner - czy jest Ci potrzebny?
Rozwój

O co chodzi z tym HR Business Partnerem? Czy musisz go mieć?

O co chodzi z tym stanowiskiem HR Business Partner? Na czym polega ta praca? Czy rzeczywiście jest potrzebna w organizacji? A co z tymi firmami, które nie posiadają takiej osoby? Czy one są przez to mniej profesjonalne? Wreszcie, w jakich organizacjach takie stanowisko jest potrzebne? Wszędzie? Czy tylko w wybranych podmiotach? Czy chodzi o ich skalę działania, liczbę pracowników? Jakie są kryteria, które pozwalają określić, kiedy warto powołać tego rodzaju stanowisko?

Czytaj dalej »
noworoczne wyzwania - czy ich teraz potrzebujesz?
Rozwój

Noworoczne wyzwania – czy na pewno ich teraz potrzebujesz?

Trzeba się wziąć do roboty, ale jeszcze muszę mieć jakieś postanowienie noworoczne!Nie dość, że ciężko zebrać się do bieżących zadań, to jeszcze muszę mieć jakiś cel na nowy rok. Przecież tyle tego w internecie… Każdy coś publikuje, informuje „świat” o tym, że coś będzie robił, zmieniał, realizował, więc ja też powinienem/powinnam. Do tego te zaludnione baseny, siłownie, etc. Wszyscy coś robią! Trzeba się wziąć za siebie! Tylko po co?

Czytaj dalej »
wywiad o zarządzaniu zespołem
Rozwój

Dobry wywiad o zarządzaniu zespołem

Zapraszam do lektury wywiadu z Bartłomiejem Lechem, Prezesem zarządu w Lech Consulting Sp. z o.o.

Barłomiej Lech to bardzo interesująca osoba, która buduje zespół, w taki sposób, jaki wymarzyłby sobie każdy trener realizujący szkolenia z zakresu rozwoju kompetencji miękkich.

Wywiad może być inspiracją dla innych menedżerów, którzy wahają się, w którym kierunku pójść, jeśli chodzi o ich postawę w stosunku do pracowników. Mam nadzieję, że po lekturze naszej rozmowy, nie będą mieć już wątpliwości.

Czytaj dalej »
Dlaczego kierownicy boją się miękkiego zarządzania
Rozwój

Kierowniku! Czemu boisz się „miękkiego zarządzania”?

Czemu tak ciężko przekonać niektórych menedżerów do tego, by bardziej ludzko spojrzeli na swoich pracowników?
Czego obawiają się w związku ze zmianą postawy na bardziej „miękką”?
Jakie są ryzyka związane z takim podejściem do zarządzania kapitałem ludzkim?

Czytaj dalej »
czy dobra współpraca międzypokoleniowa jest możliwa
Rozwój

Dobra współpraca międzypokoleniowa – czy jest możliwa?

Czy Twoja organizacja rzeczywiście wykorzystuje potencjał każdego pracownika, organizując mu zadania, w których najlepiej się czuje? A jeśli nie jest w stanie, to jak kierownik to komunikuje? Czy w ogóle o tym rozmawia? Czy pracownicy „starsi” często mówią do młodych „kiedyś to były czasy”?

Czytaj dalej »
Pracownik HR
Rozwój

Pracowniku działu HR – o czyje interesy dbasz?

Od wielu lat zastanawiam się, dla kogo pracuje pracownik działu HR odpowiedzialny za rekrutację, wdrożenie, organizowanie programów rozwojowych, ”gaszenie pożarów” związanych konfliktami między pracownikami etc. Czy pracuje on zawsze w zgodzie z menedżerem danego działu? Czy bardziej reprezentuje i dba o interesy jego pracowników? I wreszcie, czy w każdym przypadku można pogodzić potrzeby wyżej wymienionych? O moim spojrzeniu na ten problem piszę w dzisiejszym tekście.

Czytaj dalej »
szkolenia jako sposób na obserwowanie ludzi
Rozwój

Szkolenia jako sposób na obserwowanie ludzi | Wywiad z Justyną Gross (HR/PR Managerką w Clima Komfort)

Zapraszam do lektury osoby zainteresowane „miękkim” HRem i wdrażaniem polityki opartej na dobrych i zdrowych relacjach w organizacji. W wywiadzie przeczytasz m.in.: o tym, kiedy pomóc pracownikowi, a kiedy jednak być bardziej asertywnym; o dylematach związanych z wdrażaniem szkoleń w organizacji; o wypaleniu zawodowym w młodym wieku w branży mocno technicznej oraz o posiadaniu pasji, która jest świetną odskocznią od pracy z ludźmi 😊

Czytaj dalej »
wymiana wiedzy
Rozwój

Do kogo w organizacji zwrócić się po wiedzę?

​​Pod koniec sierpnia pojawił się głośny wywiad z Robertem Lewandowskim, w którym wskazał on m.in., że młodzi piłkarze podczas zgrupowania kadry niechętnie korzystają z jego wiedzy i doświadczenia. Nie wychodzą z inicjatywą i nie „pukają do drzwi”, a jemu samemu już się trochę nie chce, bo w sumie czemu ma to robić?
W sieci rozgorzała dyskusja na temat tego, czy to czasem nie jest właśnie rola starszego kolegi i nie powinno mu się nie chcieć?

Czytaj dalej »
asertywność
Rozwój

Nie warto być asertywnym

Jak to jest z tą asertywnością?
Wielokrotnie o niej pisałem i zachęcałem do rozwijania w sobie takiej postawy.
Nie jest to łatwa rzecz, ale szczególnie w kontekście zawodowym, bardzo przydatna.
Asertywność to chociażby umiejętność wyrażania opinii, krytyki, POTRZEB, życzeń.
Ale uwaga! To, że mamy oczekiwania i potrafimy je wyrażać, przecież nie oznacza, że ktokolwiek na te nasze potrzeby pozytywnie odpowie. Jeśli nie odpowie, to co teraz? O tym znajdziesz więcej w artykule.

Czytaj dalej »
inwestycja w rozwój
Rozwój

Kiedy zwróciła się twoja inwestycja w rozwój?

Kiedy zwróciła się twoja inwestycja w rozwój?
Warto co jakiś czas zrobić sobie podsumowanie zrealizowanych projektów, które były dla ciebie ważne i miały przynieść korzyści w krótkim lub długim czasie.
Może to być bardzo przydatne ćwiczenie, zwłaszcza w kontekście wyborów w przyszłości.

Czytaj dalej »
rekrutacja
Rozwój

Wszystko zaczyna się od rekrutacji

​​„Dziękuję za pomoc na pierwszym etapie rekrutacji, na drugi proszę mi zaprosić te dwie osoby. Ja sobie już sam poradzę” – taki tekst, jako rekruter możesz usłyszeć od menedżera, który szuka pracownika do swojego działu.
Co wtedy zrobić? Jak sobie z tym poradzić?
Żeby w ogóle zaistnieć na rynku międzynarodowym, wysłał ponad 1200 self tape’ów, by wreszcie dostać rolę w filmie zagranicznym.
Czyli przynajmniej 1199 nagrań nie spotkało się z życzliwym odbiorem. Po takiej liczbie prób, mógł odpuścić i założyć, że nie jest dość dobry, by dostać rolę.
Jednak próbował dalej.
Dziś kilka zdań o tym, by się nie wahać i zacząć działać.

Czytaj dalej »
warto próbować
Rozwój

Dlaczego warto próbować?

Marcin Dorociński wystąpił ostatnio obok Toma Cruise’a w ostatnim Mission Impossible. Rola niezbyt duża, ale istotna dla filmu.
Żeby w ogóle zaistnieć na rynku międzynarodowym, wysłał ponad 1200 self tape’ów, by wreszcie dostać rolę w filmie zagranicznym.
Czyli przynajmniej 1199 nagrań nie spotkało się z życzliwym odbiorem. Po takiej liczbie prób, mógł odpuścić i założyć, że nie jest dość dobry, by dostać rolę.
Jednak próbował dalej.
Dziś kilka zdań o tym, by się nie wahać i zacząć działać.

Czytaj dalej »
kierownik
Rozwój

Pytanie, które może pomóc kierownikowi

Dzisiaj historia o Pawle, który zamiast skrytykować, zaszachował 😉 swojego pracownika jednym pytaniem:
Co jeszcze mogę dla Ciebie zrobić, byś zmienił swoją postawę na taką, która będzie dobra dla Ciebie i dla zespołu?

Czytaj dalej »
dział HR
Efektywne szkolenia

Dylematy pracownika działu HR

Dzisiaj napisałem tekst z myślą o pracownikach, którzy cenią swój HR, ale niestety nie mówią o tym głośno. Wpis powstał także dla pracowników działów HR, ku pokrzepieniu serc – nie poddawajcie się, róbcie swoje, bądźcie konsekwentni.

Czytaj dalej »
Informacja zwrotna
Rozwój

Informacja zwrotna udzielana pracownikowi przez menedżera bywa… mocno nieskuteczna

Informacja zwrotna udzielana pracownikowi przez menedżera bywa bardzo nieskuteczna.Czasem menedżer chce dobrze, tylko co z tego, gdy pracownik ma dość i naprawdę chciałby zaznać trochę spokoju.
Ostatnio trafiłem na zdanie, które warto użyć, jeśli nie chcemy już słuchać kolejnego komentarza dotyczącego naszego zachowania w pracy. A może nawet i chcemy, tylko nie dziś i nie w taki sposób lub wreszcie chcielibyśmy usłyszeć coś pozytywnego.

Czytaj dalej »
kierownik
Rozwój

Najlepszy kierownik!

Dzisiaj historia o Pawle, który zamiast skrytykować, zaszachował 😉 swojego pracownika jednym pytaniem:
Co jeszcze mogę dla Ciebie zrobić, abyś zmienił swoją postawę na taką, która będzie dobra dla Ciebie i dla zespołu?
Skąd to pytanie i czemu jest takie skuteczne?

Czytaj dalej »
Szkolenie
Efektywne szkolenia

Szkolenie na najwyższym poziomie

Czy miejsce, a raczej poziom, na którym odbywa się szkolenie, ma znaczenie dla jego efektywności??
Myślę, że dużo ważniejsze jest podejście uczestników do szkolenia, ich zaangażowanie i gotowość do nauczenia się czegoś nowego.
Dziś o tym, jak wyciągnąć maksimum ze szkolenia, w którym bierzesz udział.

Czytaj dalej »
wypalenie zawodowe
Rozwój

Pracowniku! Po co się męczysz?

Jeśli widzisz więcej minusów niż plusów ze swojej pracy, to czemu się męczysz?
Większość mojego zawodowego życia spędzam na sali szkoleniowej.
Osoby uczestniczące w moich szkoleniach, to zazwyczaj pracownicy różnych organizacji, którzy w znakomitej większości nie bardzo wiedzą, czy chcą nadal pracować w danej firmie.
Wiem, są kredyty i inne zobowiązania, a do tego coś w tym życiu

Czytaj dalej »
kierowniczka
Organizacja pracy

„Kierowniku” ogarnij się!

Szukając informacji na temat wpływu roli kierownika na efektywność pracy jego podwładnych zauważyłem, że opinie są dość zgodne.
Im kierownik jest bardziej zaangażowany w proces pracy zespołu, tym lepsza jest atmosfera, wyższa wydajność i jakość pracy jego ludzi.
A coś jeśli kierownik (w ocenie zespołu) nie radzi sobie w relacjach z ludźmi i co gorsza, tkwi na swoim stanowisku?

Czytaj dalej »
ciężka praca
Rozwój

Jak pracować mądrze, ale nie ciężko?

“Wszystko jest ważne” – to częste zdanie, jakie słyszę na sali szkoleniowej od zazwyczaj już mocno zmęczonego pracą człowieka.
To oczywiście banał, ale bez wyznaczenia sobie priorytetów, daleko nie zajedziemy.
Dla niektórych praca po 220-240 godzin miesięcznie to norma!
Przez jakiś czas to nawet powód do dumy.
Później już nie jest tak wesoło.

Czytaj dalej »
wypalenie zawodowe
Rozwój

Od poświęcenia do… wypalenia i frustracji

Ostatnio mam okazję obserwować osoby, które poświęcają się pracy, płacąc za to określoną cenę.
Wg definicji (za PWN) poświęcić się, to zrezygnować z czegoś dla czyjegoś dobra, dla jakiejś sprawy.
Kilka słów o negatywnych stronach poświęcenia się pracy, znajdziesz w moim nowym wpisie.

Czytaj dalej »
kierownik - rozmowa z pracownikiem
Rozwój

Kierowniku, zapytaj czasem swojego pracownika: co u Ciebie?

Co jeśli pracownik ma problem, ale nie wie, czy powinien porozmawiać o tym z kierownikiem?
Co jeśli kierownik w ogóle nie widzi, że jego pracownik ma problem, a co za tym idzie – ciężko by sam zaczął rozmowę na ten temat?
A może warto z poziomu szefa pytać raz na jakiś czas: co u Ciebie pracowniku?
Odpowiedzi na te pytania (mam nadzieję) znajdziesz w artykule 😊

Czytaj dalej »
Kierownik rozmowa
Rozwój

Kierowniku, Twoje słowa ważą!

Pracownicy potrafią przez wiele tygodni pamiętać słowa, które usłyszeli od swojego szefa.
Te dobre chyba trochę krócej niż te złe.
Dlaczego warto ważyć słowa i starać się wypowiadać je bez złych emocji ?

Czytaj dalej »
asertywność
Rozwój

Asertywność kosztuje, ale się opłaca!

Prowadzę szkolenie. Jest ostatnia godzina zajęć. Poruszamy temat kosztów i korzyści wynikających z postawy asertywnej. Jeden z uczestników (Dawid), przerywa moją wypowiedź i mówi, że na swoją asertywną postawę otrzymał właśnie smsa od szefowej:

„Dobra. Poradzę sobie sama.”
Dawid lekko posmutniał i zapytał mnie:
Co ja mam teraz zrobić?

Czytaj dalej »
dialog w konflikcie
Rozwój

Nie mów, tylko rozmawiaj! O wartości dialogu w rozwiązywaniu konfliktów

Nie mów, tylko rozmawiaj. Niech druga strona ma szansę odnieść się do tego, co do niej mówisz lub co jej zarzucasz.
Od kilku dobrych miesięcy przerabiam na szkoleniu z komunikacji i asertywności, wątek mówienia sobie mało przyjemnych rzeczy.
O ile sam wypowiedzenie tego, co nas boli, spotyka się z uznaniem (co nie znaczy, że to jest łatwe), o tyle to, że druga strona ma prawo do riposty, już niekoniecznie.
W artykule przeczytasz o tym, dlaczego dialog, a nie monolog jest ważny i skąd tak duża nadzieja w tym, że poprzez dobrze przeprowadzoną rozmowę, możemy osiągnąć wiele więcej

Czytaj dalej »
ciche odejście z pracy
Rozwój

Czym jest ciche odejście z pracy?

Ciche odejście z pracy polega na mniejszym zaangażowaniu w wykonywanie obowiązków zawodowych i rezygnacji z dodatkowych czynności, wykraczających poza to, na co szef i pracownik umówili się w kontrakcie.

Czytaj dalej »
samotność menadżerska
Rozwój

Kierowniku – jesteś sam!

Szkoląc kierowników różnych szczebli w organizacjach, brutalnie przekonuję się o tym, jak samotne wiodą życie.
Co z kolei przekłada się na trudności w codziennym funkcjonowaniu.
Niezależnie, czy jesteś kierownikiem, czy pracownikiem – ten artykuł jest dla Ciebie.

Czytaj dalej »
ciężko w pracy
Rozwój

Ciężko w pracy? Skup się na tym, na co masz wpływ!

Magda „do wczoraj” życzyła sobie, by jej kierowniczka zmieniła swoje zachowanie w stosunku do pracowników i byłabardziej otwarta, pomocna, życzliwa i przede wszystkim – mniej chimeryczna.
Magda jest przekonana, że tak powinien zachowywać się profesjonalny menedżer. A jeśli się tak nie zachowuje, to znaczy, że powinna zrezygnować z tej funkcji.

Czytaj dalej »
Kierownik
Rozwój

Kierowniku, wystarczy pogadać!

Spędzając kolejne godziny na sali szkoleniowej z menedżerami, dochodzę do wniosku, że całe to zarządzanie ludźmi polega na dwóch słowach: WYSTARCZY POGADAĆ!

Czytaj dalej »
organizacja pracy
Organizacja pracy

O – nie – rewolucyjnej zmianie

Poznajcie Agatę. Skończyłem właśnie z nią szkolenie prowadzone 1:1. Agatę poznałem pół roku temu. Pracowaliśmy w cyklach co 3-4 tygodnie. Spotkaliśmy się 6 razy. Agata

Czytaj dalej »
chwalenie pracownika
Rozwój

Kierowniku chwal swoich ludzi!

Moje ulubione pytanie, które zadaję podczas szkoleń menadżerom brzmi: Czy chwalicie swoich pracowników? Zazwyczaj w pierwszym momencie spotykam się z ciszą.  Później słyszę odpowiedzi w

Czytaj dalej »
Książki

Nir Eyal “Nierozpraszalni”

“Gdy firma BlackBerry uruchomiła w 2003 roku usługę push e-mail, użytkownicy byli wniebowzięci; nie musieli nieustannie zerkać do skrzynek pocztowych w obawie, że przegapią ważną

Czytaj dalej »
Organizacja pracy

Asertywność wobec szefa

Jednym z największych wyzwań związanych z dobrą organizacją czasu jest właściwie ułożenie relacji ze swoim przełożonym.

Czytaj dalej »
Grywalizacja

8 ZASAD PROJEKTOWANIA GRYWALIZACJI

Niezwykle trafna jest definicja przygotowana przez Pawła Tkaczyka. Pisze on, że grywalizacja to zastosowanie mechaniki gier do tych aspektów życia, które dotychczas nie miały z grami

Czytaj dalej »

Wesprzyj moją twórczość – kup kawę dla Mądrości z pracy trenera 

buy coffee

Menu